Rime-lime leg
Vi har fået til opgave at lave en aktivitet til sprogfitness, og her er vores eksempel på en leg der udvikler børn sproglige kompetencer.
Vi har fået til opgave at lave en aktivitet til sprogfitness, og her er vores eksempel på en leg der udvikler børn sproglige kompetencer.
Sæt ord sammen som
rimer:
1. Den voksne spreder billedkortene ud på jorden.
2. Børnene får besked på at løbe gennem banen og
finde et kort. Der er frit valg.
3. Når et barn har et kort, løber de hen i
”rodebunken” her skal de finde en makker der har et kort der rimer på deres
kort. Fx HUS og MUS
4. Makkerparret løber hen til en voksen med deres
rim hvor den voksne kan give barnet en ”belønning” f.eks. en streg på armen.
5. Børnene løber så bag i køen igen og begynder forfra.
Sværhedsgrad: Hvis aktiviteten skal gøres sværere kan man
bytte rime-ordene ud med sammensatte ord.
Hvis den skal gøres lettere, vil en af os studerende hjælpe
lidt til.
Variation: I stedet for at finde billedkort, som skal rime
eller sammensættes, kan man lave et kort med et bogstav og et med et billede,
så de skal finde et billede, som starter med et givent bogstav.
Man kan også bruge legen, hvis formålet er, at børnene skal
lære noget om tal. Så kan man have kort med prikker, fx tre prikker, og et kort
med tallet tre, som de skal sætte sammen.
Materialer: Billedkort med ord der rimer fx HUS-MUS, BUR-UR,
VAND-SPAND, KAT-HAT. Noget til en forhindringsbane.
Antal børn: 6-20
Styrker: Ordforråd, rim, udtale, grov motorik, relationer og
kommunikation.
Overvejelser med udgangspunkt i Smitte Modellen:
Mål: At styrke
børnenes ordforråd gennem leg
Tegn: Vi kan se om alle børnene deltager, om de forstår
legen og kan finde ud af at holde fokus på den.
Tiltag: Vi vil via legen motivere børnene til at finde rim og
på den måde udvikle deres sproglige kompetencer
Sammenhæng: Legen kan foregå både udendørs og indendørs. Der
skal bruges få remedier til at stille en bane op. Derudover skal der bruges
billedkort af fx en mus, et hus, en kat osv.
Der er mulighed for at justere sværhedsgraden og variere
legen, så man fx også kan bruge den til at lære matematik.
Evaluering: Vi vil sætte os sammen i studiegruppen efter
legen og snakke om hvad der har fungeret godt og mindre godt, om der skal laves
noget om ved den, hvis den skal bruges igen osv.
