Om os

Velkommen! I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode. Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden.

tirsdag den 1. november 2016

Aktivitet til sprogfitness

Rime-lime leg 

Vi har fået til opgave at lave en aktivitet til sprogfitness, og her er vores eksempel på en leg der udvikler børn sproglige kompetencer. 

Sæt ord sammen som rimer:

  1.  Den voksne spreder billedkortene ud på jorden.

  2.  Børnene får besked på at løbe gennem banen og finde et kort. Der er frit valg.

  3.  Når et barn har et kort, løber de hen i ”rodebunken” her skal de finde en makker der har et kort der rimer på deres kort. Fx HUS og MUS

  4.  Makkerparret løber hen til en voksen med deres rim hvor den voksne kan give barnet en ”belønning” f.eks. en streg på armen.

  5.  Børnene løber så bag i køen igen og begynder forfra.

Sværhedsgrad: Hvis aktiviteten skal gøres sværere kan man bytte rime-ordene ud med sammensatte ord.
Hvis den skal gøres lettere, vil en af os studerende hjælpe lidt til.

Variation: I stedet for at finde billedkort, som skal rime eller sammensættes, kan man lave et kort med et bogstav og et med et billede, så de skal finde et billede, som starter med et givent bogstav.
Man kan også bruge legen, hvis formålet er, at børnene skal lære noget om tal. Så kan man have kort med prikker, fx tre prikker, og et kort med tallet tre, som de skal sætte sammen.

Materialer: Billedkort med ord der rimer fx HUS-MUS, BUR-UR, VAND-SPAND, KAT-HAT. Noget til en forhindringsbane.

Antal børn: 6-20

Styrker: Ordforråd, rim, udtale, grov motorik, relationer og kommunikation.

Overvejelser med udgangspunkt i Smitte Modellen:

 Mål: At styrke børnenes ordforråd gennem leg

Tegn: Vi kan se om alle børnene deltager, om de forstår legen og kan finde ud af at holde fokus på den.

Tiltag: Vi vil via legen motivere børnene til at finde rim og på den måde udvikle deres sproglige kompetencer

Sammenhæng: Legen kan foregå både udendørs og indendørs. Der skal bruges få remedier til at stille en bane op. Derudover skal der bruges billedkort af fx en mus, et hus, en kat osv.
Der er mulighed for at justere sværhedsgraden og variere legen, så man fx også kan bruge den til at lære matematik.

Evaluering: Vi vil sætte os sammen i studiegruppen efter legen og snakke om hvad der har fungeret godt og mindre godt, om der skal laves noget om ved den, hvis den skal bruges igen osv.