Case:
Vi har valgt at vise en case med 14
årige Lise, Bjarne og Sally da de alle har det svært ved at omgås deres
klassekammerater og derved ikke har det godt socialt. De kan ikke være sig selv
omkring andre mennesker og føler, at de er nødt til at sætte en facade op over
for dem.
Lise er 14 år og er lige begyndt i
7. Klasse. Hun har det svært i skolen, og føler sig ikke tilpas blandt sine
klassekammerater. Hun har altid haft svært ved det sociale og har ikke så meget
til fælles med de andre piger i klassen.
Bjarne går også i 7 klasse, han
kommer tit i skole og er træt og uoplagt. Bjarne kommer fra et hjem, hvor hans
forældre drikker og der er ikke meget ro og struktur over Bjarnes hverdag. Han
har meget svært ved at overskue hverdagen, så når Bjarne kommer i skole, tager
han sin glade maske på, som er en facade fra Bjarnes side.
Sally har en rigtig træls dag og
får liget røget sin smøg færdig, inden hun skal være klar til en skoledag. Hun
er træt og uoplagt, men finder alligevel den glade facade frem inden hun træder
ind på skolen.
Dette er et eksempel på hvordan
Goffman mener mennesker agere i daglige situationer. I Filmen demonstrere vi
hvordan toilettet i dette eksempel er backstage for Lise, hvor hun kan lade op
og forberede sig til sin næste forestilling. Gangen er så frontstage for Lise,
hvor hun sætter en facade op og tager den glade maske på. Hun kan ikke være sig
selv over for sine klassekammerater, og er nødt til at gemme sine følelser væk.
Ud over masken man påsætter, er tøj, hår og kropsudtryk også en stor del af at
iscenesætte sig selv. Det er alle hjælpemidler til at understøtte den måde vi
gerne vil modtages på, og forstærke det billede vi gerne vil vise udadtil.
Her er vores casefilm: https://youtu.be/R5_vP-q8eGw
Her er vores casefilm: https://youtu.be/R5_vP-q8eGw