Om os

Velkommen! I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode. Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden.

tirsdag den 15. november 2016

Filmworkshop


Case:

Vi har valgt at vise en case med 14 årige Lise, Bjarne og Sally da de alle har det svært ved at omgås deres klassekammerater og derved ikke har det godt socialt. De kan ikke være sig selv omkring andre mennesker og føler, at de er nødt til at sætte en facade op over for dem.

Lise er 14 år og er lige begyndt i 7. Klasse. Hun har det svært i skolen, og føler sig ikke tilpas blandt sine klassekammerater. Hun har altid haft svært ved det sociale og har ikke så meget til fælles med de andre piger i klassen.

Bjarne går også i 7 klasse, han kommer tit i skole og er træt og uoplagt. Bjarne kommer fra et hjem, hvor hans forældre drikker og der er ikke meget ro og struktur over Bjarnes hverdag. Han har meget svært ved at overskue hverdagen, så når Bjarne kommer i skole, tager han sin glade maske på, som er en facade fra Bjarnes side.

Sally har en rigtig træls dag og får liget røget sin smøg færdig, inden hun skal være klar til en skoledag. Hun er træt og uoplagt, men finder alligevel den glade facade frem inden hun træder ind på skolen.  

Dette er et eksempel på hvordan Goffman mener mennesker agere i daglige situationer. I Filmen demonstrere vi hvordan toilettet i dette eksempel er backstage for Lise, hvor hun kan lade op og forberede sig til sin næste forestilling. Gangen er så frontstage for Lise, hvor hun sætter en facade op og tager den glade maske på. Hun kan ikke være sig selv over for sine klassekammerater, og er nødt til at gemme sine følelser væk. Ud over masken man påsætter, er tøj, hår og kropsudtryk også en stor del af at iscenesætte sig selv. Det er alle hjælpemidler til at understøtte den måde vi gerne vil modtages på, og forstærke det billede vi gerne vil vise udadtil. 

Her er vores casefilm: https://youtu.be/R5_vP-q8eGw



1 kommentar:

  1. Hej gruppe 5.
    Rigtig spændende case i har fået lavet. Jeres video viser rigtig godt hvordan de tre personer går fra at være backstage, til at være frontstage når de er blandt andre. Godt arbejde!

    med venlig hilsen
    Pædagog pigerne <3

    SvarSlet