Om os

Velkommen! I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode. Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden.

mandag den 7. november 2016

Digital mobning: Jette Kofoed

Hvordan defineres digital mobning?

Digital mobning er, når mobning foregår over de sociale medier – via digitale platforme.

Hvilke tre træk karakteriserer ifølge Jette Kofoed digital mobning?

·         Man er anonym
·         Det ligger altid på et medie, derfor kan man ikke slippe væk fra det. Fx en besked på facebook
·         Det eksponeres, så man ved derfor ikke hvem der kan se det
Digital mobning fremkommer blandt andet via hadegrupper, fake profiler, voldsomme beskeder i statusopdateringen på facebook.
Det er svært at afgøre, hvad der menes med indholdet af det skrevne på medierne. Er det for sjov eller dybt alvorligt? Det kan være svært at afgøre, når man læser sig til det. ’For sjov’ er hele tiden en joker, der er inde og afgøre betydeligheden af situationen.
Ubeskyttethed – vanskeligt at reagere og forsvare sig mod de negative evalueringer, man møder på nettet.

Hvad kendetegner Rhizome-begrebet?

Individuelt syn på, hvordan mobning er opstået - flere forskellige synsvinkler. Indebærer kompleksiteten i mobningen. Mobning kan ikke ses som lineært.
Det er en betegnelse for den slags rødder, som bestemte planer forgrener sig med under jorden, og som fungerer som deres reproducerede struktur. Det er ikke decideret rødder, men stængelsystemer, som forbinder planterne under jorden.
Begrebet bruges altså hvordan individer i et fællesskab griber ind i hinanden og indgår i en cirkulation.
Mobning kan altså hele tiden flytte positioner, så det ikke altid er den samme som mobber, eller den samme som bliver mobbet.

Hvad betyder non-simultanitet og hvordan kommer det til udtryk i (digital) mobning?

Non-simultanitet og Rhizome-begrebet lægger tæt op ad hinanden. Non-simultanitet forståes som beskeder og følelser, der forskyder sig og væves sammen - på tværs af tider, steder og personer.
Dette kan eksempelvis forekomme på facebook, hvor digital mobning kan finde sted. Her er det forskelligt, hvordan den enkelte besked bliver læst, opfattet og følt samtidig med, at det er uvist, hvem der ser beskeder og hvornår.

Hvad er konsekvenserne for ofrene for digital mobning?

Mobning er så alvorlig, at det kan blive til en livslang lidelse, det kan påvirke individet 35 år efter episoden. Hvis menneskers tidligere erfaringer med at blive mobbet, kan de have svært ved at føle sig inkluderet i andre fællesskaber resten af livet. Dét at være ekskluderet bliver til en indgroet del af deres personlighedsdannelse. Her kan man snakke om at blive invalideret på livstid. Hvis man bliver spejlet i ekskluderende relationer, vil ens selvbillede blive påvirket således, at man ikke har et positivt billede af sig selv. Undersøgelser dokumenterer, at personer der har det svært i samfundet også er personer, som ofte har været udsat for mobning tidligere i sit liv.
At blive holdt udenfor har store konsekvenser – pædagoger må sikre sig at tage sig af og forebygge det. Vi som voksne må ikke lade det gå upåagtet hen. Det er vores ansvar at finde nogle måder, hvorpå vi sikrer, at vi alle sammen kan være her.

Derudover kan netop digital mobning have en betydning for både mobberen og mobbeofret med henblik på social angst. Hvordan er det at begå sig bag skærmen i forhold til at agere i den virkelige verden? Opfører og agerer man forskelligt - både som mobber og offer? Her kan der fremkomme tvivl om identitet - hvem er jeg, og hvordan ønsker jeg at være?


1 kommentar:

  1. Fin og grundig besvarelse af spørgsmålene, fra Lisbeths undervisning. Vi kunne godt have tænkt os en sammenligning imellem den nye model ”alle mod alle” altså social angsteksklusion, hvor rollerne er konstant skiftende og den gamle mobbemodel Af Olwues, hvor mobber og offer er i centrum, altså individet er i fokus. VH Kunstskabens Træ, gruppe 1

    SvarSlet