Hvordan defineres digital mobning?
Digital mobning er,
når mobning foregår over de sociale medier – via digitale platforme.
Hvilke tre træk karakteriserer ifølge Jette
Kofoed digital mobning?
·
Man er
anonym
·
Det ligger
altid på et medie, derfor kan man ikke slippe væk fra det. Fx en besked på
facebook
·
Det
eksponeres, så man ved derfor ikke hvem der kan se det
Digital mobning
fremkommer blandt andet via hadegrupper, fake profiler, voldsomme beskeder i
statusopdateringen på facebook.
Det er svært at
afgøre, hvad der menes med indholdet af det skrevne på medierne. Er det for
sjov eller dybt alvorligt? Det kan være svært at afgøre, når man læser sig til
det. ’For sjov’ er hele tiden en joker, der er inde og afgøre betydeligheden af
situationen.
Ubeskyttethed –
vanskeligt at reagere og forsvare sig mod de negative evalueringer, man møder
på nettet.
Hvad kendetegner Rhizome-begrebet?
Individuelt syn på, hvordan
mobning er opstået - flere forskellige synsvinkler. Indebærer kompleksiteten i
mobningen. Mobning kan ikke ses som lineært.
Det er en betegnelse
for den slags rødder, som bestemte planer forgrener sig med under jorden, og
som fungerer som deres reproducerede struktur. Det er ikke decideret rødder,
men stængelsystemer, som forbinder planterne under jorden.
Begrebet bruges altså
hvordan individer i et fællesskab griber ind i hinanden og indgår i en
cirkulation.
Mobning kan altså hele
tiden flytte positioner, så det ikke altid er den samme som mobber, eller den samme
som bliver mobbet.
Hvad betyder non-simultanitet og hvordan
kommer det til udtryk i (digital) mobning?
Non-simultanitet og
Rhizome-begrebet lægger tæt op ad hinanden. Non-simultanitet forståes som
beskeder og følelser, der forskyder sig og væves sammen - på tværs af tider,
steder og personer.
Dette kan eksempelvis
forekomme på facebook, hvor digital mobning kan finde sted. Her er det
forskelligt, hvordan den enkelte besked bliver læst, opfattet og følt samtidig
med, at det er uvist, hvem der ser beskeder og hvornår.
Hvad er konsekvenserne for ofrene for digital
mobning?
Mobning er så
alvorlig, at det kan blive til en livslang lidelse, det kan påvirke individet 35 år efter episoden. Hvis menneskers tidligere
erfaringer med at blive mobbet, kan de have svært ved at føle sig inkluderet i
andre fællesskaber resten af livet. Dét at være ekskluderet bliver til en
indgroet del af deres personlighedsdannelse. Her kan man snakke om at blive
invalideret på livstid. Hvis man bliver spejlet i ekskluderende relationer, vil
ens selvbillede blive påvirket således, at man ikke har et positivt billede af
sig selv. Undersøgelser dokumenterer, at personer der har det svært i samfundet
også er personer, som ofte har været udsat for mobning tidligere i sit liv.
At blive holdt udenfor
har store konsekvenser – pædagoger må sikre sig at tage sig af og forebygge
det. Vi som voksne må ikke lade det gå upåagtet hen. Det er vores ansvar at
finde nogle måder, hvorpå vi sikrer, at vi alle sammen kan være her.
Derudover kan netop digital mobning have en betydning for både mobberen og mobbeofret med henblik på social angst. Hvordan er det at begå sig bag skærmen i forhold til at agere i den virkelige verden? Opfører og agerer man forskelligt - både som mobber og offer? Her kan der fremkomme tvivl om identitet - hvem er jeg, og hvordan ønsker jeg at være?
Fin og grundig besvarelse af spørgsmålene, fra Lisbeths undervisning. Vi kunne godt have tænkt os en sammenligning imellem den nye model ”alle mod alle” altså social angsteksklusion, hvor rollerne er konstant skiftende og den gamle mobbemodel Af Olwues, hvor mobber og offer er i centrum, altså individet er i fokus. VH Kunstskabens Træ, gruppe 1
SvarSlet