Om os

Velkommen! I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode. Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden.

onsdag den 12. oktober 2016

Mediekultur

I dag har vi haft fokus på mediekultur. Vi har været omkring nogle forskellige begreber og teorier så som: Poul Ricoeurs hermaneutiske forståelsesproces og -horisonter, de digitale mediers rolle i institutionerne, de digitale mediers udvikling gennem tiderne, det børnekulturelle system herunder de instrumentelle- og autoteliske kulturer, web 2.0 og mediekulturelle tilgange.  

Vi har fået en forståelse for den hermaneutiske spiral, som viser, hvordan et objekt forstås på forskellige måder afhængig af individet. Dette kan føre til misforståelser.


Man kan undgå disse misforståelser ved metakommunikation, hvor man forklarer hvad man konkret mener med det man siger. Altså kommunikerer om kommunikationen.






Vi har kigget på udviklingen i brug af medier i undervisningen. Her har vi lært, at man i 1950’erne forsøgte at producere ”små voksne”. De var ikke en del af undervisningen. Medierne var begrænsede, da der kun fandtes giro 413 og én kanal. Derfor havde børnene heller ikke mulighed for at forholde sig kritisk til mediebruget i undervisningen.

I 1990’erne begyndte børnene at blive inkluderet i undervisningen. De måtte forholde sig kritisk og selv via æstetik komme med input, og være med til deres egen dannelse.

I 2007 begyndte institutionerne at have fokus på processen i dannelsen, således at barnet erhverver viden. Multimedierne er i fokus, og inddrages i undervisningen af både lærere og elever.

I forhold til det børnekulturelle system findes der to forskellige kulturer. Den ene er den instrumentelle kultur, som skabes af voksne for børn. Det er vigtigt, at pædagogerne inddrager medierne fra børnenes privatliv for at fange børnenes interesse.

Den anden kultur er skabt af børnene og har fokus på hvordan de kommunikerer hinanden imellem.


Der har generelt været fokus på pædagogens opgave i forhold til at inddrage medierne i institutionerne, vigtigheden i at lære børn at bruge medierne samt at kende konsekvenserne. Det er vigtigt at vi som pædagoger forholder os kritisk både ang. det faglige indhold af det digitale medie samt hvordan de kan være med til at danne børnene.  
Socialisering og netværk

Vi har i dag lært, om socialisering, opdragelse, netværk og klassisk socialiseringsteori. Vi har berørt de nævnte begreber samt andre begreber såsom dobbeltsocialisering, habitus, primær- og sekundær socialisering og -tilknytning.  Vi har haft nogle interessante diskussioner om emnerne. Eksempelvis arbejdede vi med en case, hvor problematikken mellem forældre og pædagoger afspejlede det, at det moderne barn oplever forskellige kulturer i de forskellige arenaer. Her kan man komme ud i diskussionen om hvorvidt opdragelsen skal foregå i institutionerne eller i hjemmet. Her kan man med fordel nævne dobbeltsocialisering som et nyttigt redskab, som kan fremme samarbejdet mellem pædagog og forældre. 

Her kan nævnes sommerfuglemodellen, som visuelt illustrerer hvordan børn skal forholde sig til forskellige arenaer, med fokus på instutioner og hjemmet. 





Den klassiske socialiseringsteori handler om at den primære opdragelse og socialisering foregår i privaten. I 1960’erne var de fleste kvinder på arbejdsmarkedet, hvilket resulterede i at børn oplevede at skulle forholde sig til pædagoger og andre voksne en deres forældre. Her diskuterede vi hvorvidt den klassiske socialiseringsteori stadig er relevant for det moderne barn, idet institutionerne har stor betydning for dannelsen af barnets identitet, normer og værdier. Den primære og sekundære socialisering bliver derfor mere flygtig i det moderne samfund, da institutionerne og pædagogerne stadig i højere grad spiller en rolle for børnenes udvikling.


mandag den 10. oktober 2016

Hvem er vi?

Kort om os selv
Vi er pædagogstuderende på UCN, som i forbindelse med modul 2 om kommunikation og socialisering har oprettet en blog, hvor I har mulighed for at følge vores udvikling gennem dette modul.

Vi er 5 personer i vores gruppe med forskellig baggrund og motivation for at tage uddannelsen.


Dorthe

Jeg er en pige på 37 år. Jeg har forskellige erfaringer inden for pædagogik. Jeg har arbejdet som dagplejer, i en vuggestue, en børnehave og senest har jeg været hjælpelærer på en skole. Jeg har altid haft et ønske om at arbejde med mennesker. Min motivation for at være her på UCN, er at på trods af at jeg tidligere har taget en uddannelse som pædagogisk assistent, er det ikke nok, jeg gerne vide mere.





Signe

Jeg er en pige på 23 år. Jeg har arbejdet i forskellige børnehaver gennem tiden, mest som vikar, men også noget fast. Min motivation for arbejdet som pædagog, har altid været der. Jeg brænder for at yde omsorg og hjælpe andre. Mit håb er i fremtiden at arbejde med børn i vuggestuealderen og være med til at følge barnets første år i livet.







Lennart 


Jeg er en mand på 33 år. Jeg har sådan set ikke den store erfaring indenfor det pædagogiske fag, men jeg er både gift med en pædagog og opvokset i en familie som altid har været fyldt med mange børn og pædagogisk viden. Jeg er her fordi jeg altid har vidst jeg gerne ville arbejde med mennesker, hvilket er derfor jeg nu er begyndt på pædagoguddannelsen i håb om at ende ud med at arbejde med børn og unge.






Sofie

Jeg er en pige på 22 år. Jeg har arbejdet på et bosted for voksne autister i et år. Min motivation for at påbegynde studiet, er at jeg har et stort ønske om at kunne hjælpe de svage i samfundet. Jeg håber derfor at kunne arbejde inden for social/special området, når studiet er afsluttet.








Nanna
Jeg er en ung kvinde på 23 år, som har stor lyst og interesse for det, at arbejde med mennesker. Jeg har erfaring inden for dagtilbud og har også arbejdet i en special børnehave for børn med Autisme. Jeg er uddannet pædagogisk assistent og tog den uddannelse, som et springbræt til UCN. 







Velkommen til Gruppe 5's blog

Velkommen!

I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode.


Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden. 

www.ucn.dk