Mediekultur
I dag har vi haft fokus på mediekultur. Vi har været omkring
nogle forskellige begreber og teorier så som: Poul Ricoeurs hermaneutiske
forståelsesproces og -horisonter, de digitale mediers rolle i institutionerne,
de digitale mediers udvikling gennem tiderne, det børnekulturelle system herunder
de instrumentelle- og autoteliske kulturer, web 2.0 og mediekulturelle
tilgange.
Vi har fået en forståelse for den hermaneutiske spiral, som
viser, hvordan et objekt forstås på forskellige måder afhængig af individet.
Dette kan føre til misforståelser.
Man kan undgå disse misforståelser ved metakommunikation, hvor man forklarer hvad man konkret mener med det man siger. Altså kommunikerer om kommunikationen.
Vi har kigget på udviklingen i brug af medier i
undervisningen. Her har vi lært, at man i 1950’erne forsøgte at producere ”små
voksne”. De var ikke en del af undervisningen. Medierne var begrænsede, da der
kun fandtes giro 413 og én kanal. Derfor havde børnene heller ikke mulighed for
at forholde sig kritisk til mediebruget i undervisningen.
I 1990’erne begyndte børnene at blive inkluderet i
undervisningen. De måtte forholde sig kritisk og selv via æstetik komme med
input, og være med til deres egen dannelse.
I 2007 begyndte institutionerne at have fokus på processen i
dannelsen, således at barnet erhverver viden. Multimedierne er i fokus, og
inddrages i undervisningen af både lærere og elever.
I forhold til det børnekulturelle system findes der to
forskellige kulturer. Den ene er den instrumentelle kultur, som skabes af voksne for børn. Det er vigtigt, at pædagogerne inddrager medierne fra børnenes
privatliv for at fange børnenes interesse.
Den anden kultur er skabt af børnene og har fokus på hvordan
de kommunikerer hinanden imellem.
Der har generelt været fokus på pædagogens opgave i forhold
til at inddrage medierne i institutionerne, vigtigheden i at lære børn at bruge
medierne samt at kende konsekvenserne. Det er vigtigt at vi som pædagoger
forholder os kritisk både ang. det faglige indhold af det digitale medie samt
hvordan de kan være med til at danne børnene.






