Socialisering og netværk
Vi har i dag lært, om
socialisering, opdragelse, netværk og klassisk socialiseringsteori. Vi har
berørt de nævnte begreber samt andre begreber såsom dobbeltsocialisering,
habitus, primær- og sekundær socialisering og -tilknytning. Vi har haft nogle interessante diskussioner
om emnerne. Eksempelvis arbejdede vi med en case, hvor problematikken mellem
forældre og pædagoger afspejlede det, at det moderne barn oplever forskellige
kulturer i de forskellige arenaer. Her kan man komme ud i diskussionen om
hvorvidt opdragelsen skal foregå i institutionerne eller i hjemmet. Her kan man
med fordel nævne dobbeltsocialisering som et nyttigt redskab, som kan fremme
samarbejdet mellem pædagog og forældre.
Her kan nævnes sommerfuglemodellen, som visuelt illustrerer hvordan børn skal forholde sig til forskellige arenaer, med fokus på instutioner og hjemmet.
Den klassiske
socialiseringsteori handler om at den primære opdragelse og socialisering
foregår i privaten. I 1960’erne var de fleste kvinder på arbejdsmarkedet,
hvilket resulterede i at børn oplevede at skulle forholde sig til pædagoger og
andre voksne en deres forældre. Her diskuterede vi hvorvidt den klassiske
socialiseringsteori stadig er relevant for det moderne barn, idet
institutionerne har stor betydning for dannelsen af barnets identitet, normer
og værdier. Den primære og sekundære socialisering bliver derfor mere flygtig i
det moderne samfund, da institutionerne og pædagogerne stadig i højere grad
spiller en rolle for børnenes udvikling.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar