Om os

Velkommen! I dette modul har vi fået til opgave at lave en blog. Vores blog skal være en refleksion over de teorier og fagbegreber, som vi lærer i løbet af modulet, samt hvilket udbytte vi får af undervisning, gruppearbejde og vores tredages praktik periode. Vi ønsker, at det skal være en faglig blog, som afspejler vores undervisning og læringsudbytte. Derudover håber vi, at vores blog kan være med til at supplere andre pædagogstuderenes viden. Vi har derudover også et håb om, at vores læsere vil deltage aktivt på bloggen, så vi på den måde kan vidensdele og spare med hinanden.

onsdag den 12. oktober 2016

Mediekultur

I dag har vi haft fokus på mediekultur. Vi har været omkring nogle forskellige begreber og teorier så som: Poul Ricoeurs hermaneutiske forståelsesproces og -horisonter, de digitale mediers rolle i institutionerne, de digitale mediers udvikling gennem tiderne, det børnekulturelle system herunder de instrumentelle- og autoteliske kulturer, web 2.0 og mediekulturelle tilgange.  

Vi har fået en forståelse for den hermaneutiske spiral, som viser, hvordan et objekt forstås på forskellige måder afhængig af individet. Dette kan føre til misforståelser.


Man kan undgå disse misforståelser ved metakommunikation, hvor man forklarer hvad man konkret mener med det man siger. Altså kommunikerer om kommunikationen.






Vi har kigget på udviklingen i brug af medier i undervisningen. Her har vi lært, at man i 1950’erne forsøgte at producere ”små voksne”. De var ikke en del af undervisningen. Medierne var begrænsede, da der kun fandtes giro 413 og én kanal. Derfor havde børnene heller ikke mulighed for at forholde sig kritisk til mediebruget i undervisningen.

I 1990’erne begyndte børnene at blive inkluderet i undervisningen. De måtte forholde sig kritisk og selv via æstetik komme med input, og være med til deres egen dannelse.

I 2007 begyndte institutionerne at have fokus på processen i dannelsen, således at barnet erhverver viden. Multimedierne er i fokus, og inddrages i undervisningen af både lærere og elever.

I forhold til det børnekulturelle system findes der to forskellige kulturer. Den ene er den instrumentelle kultur, som skabes af voksne for børn. Det er vigtigt, at pædagogerne inddrager medierne fra børnenes privatliv for at fange børnenes interesse.

Den anden kultur er skabt af børnene og har fokus på hvordan de kommunikerer hinanden imellem.


Der har generelt været fokus på pædagogens opgave i forhold til at inddrage medierne i institutionerne, vigtigheden i at lære børn at bruge medierne samt at kende konsekvenserne. Det er vigtigt at vi som pædagoger forholder os kritisk både ang. det faglige indhold af det digitale medie samt hvordan de kan være med til at danne børnene.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar